Is de auto ook verzekerd in het buitenland?

Ja, de dekking geldt ook voor het buitenland. De landen waar de auto verzekerd is staan vermeld op de groene verzekeringskaart.

Welke verzekering is inbegrepen?

De auto heeft een WA-dekking (wettelijke aansprakelijkheid), zoals dat verplicht is in Nederland. Dit is een dekking voor aan anderen toegebrachte schade. Daarnaast is er ook een casco-dekking van toepassing. Dit wordt meestal aangegeven als een all-risk dekking. Hiermee is schade aan of diefstal van de auto verzekerd. Eventuele persoonlijke schade of letselschade worden niet gedekt door de casco-verzekering.

Welke verzekering is optioneel?

Om persoonlijke materiële schade of letselschade als gevolg van een ongeval te verzekeren kun je een schadeverzekering inzittenden (SVI) afsluiten. Wil je een extra uitkering bij blijvende invaliditeit of overlijden verzekeren dan kun je een ongevallen verzekering inzittenden (OVI) afsluiten. Letselschade en schade aan je persoonlijke bezittingen zijn namelijk niet verzekerd met de casco-verzekering.

Wat is er niet verzekerd?

Rechtsbijstand voor verkeer en verhaalsbijstand kunnen niet verzekerd worden via Alphabet.  

Waar kan ik schade melden?

Via www.mijnschademelding.nl kun je schade aan jouw auto direct online melden. Heb je een schadeformulier ingevuld, dan kun je deze per e-mail versturen naar schade@alphabet.com of per post naar Alphabet Nederland, afdeling Schade, Postbus 6890, 4802 HW Breda.

Waarvoor mag ik de auto niet gebruiken?

Je mag de leaseauto niet gebruiken voor rijlessen, wedstrijden, behendigheidsritten of andere activiteiten die buiten het reguliere autorijden vallen. In die situaties is de auto niet verzekerd.

Waar vind ik de verzekeringsvoorwaarden?

Deze ontvang je standaard bij jouw leasecontract, maar zijn uiteraard ook altijd hier op onze website te vinden.

Waar kan ik mijn verzekeringsbewijs/groene kaart vinden?

Een verzekeringsbewijs, of in de volksmond ook wel bekend als de ‘groene kaart’ is in de meeste EU landen niet meer fysiek verplicht. Je kunt een digitale versie opvragen via je persoonlijke My Alphabet account.

Zijn de premie en de eigen bijdrage bij schade vast?

De verzekeringspremie staat tijdens je contract vast. Alleen als er vanuit de overheid veranderingen worden opgelegd, kan Alphabet de premie aanpassen.

Jouw eigen bijdrage bij schade staat ook vast tijdens de looptijd. Mochten er binnen 12 maanden meer dan twee niet verhaalbare schades zijn, dan kan Alphabet voor de resterende looptijd jouw eigen bijdrage verhogen.
Hiervan word je uiteraard vooraf op de hoogte gebracht.

Waar wordt eventuele schade gerepareerd?

Voor kleine schades kun je ook naar de officiële merkdealer. Overige schades dien je te laten herstellen bij een schadeherstelbedrijf. Raadpleeg daarvoor altijd eerst bij ons of dit een partner is van Alphabet.

Hoe is een vervangende auto geregeld?

Als het schadeherstel langer duurt dan 24 uur, dan zijn de kosten voor Alphabet. De kosten voor de eerste 24 uur zijn voor jouw rekening. Als vervangende auto biedt Alphabet een auto uit het A-segment, bijvoorbeeld een Peugeot 108 of vergelijkbaar.

Heb je in jouw Private Lease contract ook gekozen voor vervangend vervoer in het buitenland, dan heb je recht op een gelijkwaardige auto.

Wat gebeurt er met reeds opgebouwde schadevrije jaren die je hebt opgebouwd, voordat je een Private Lease contract afsluit?

Schadevrije jaren worden drie jaar bewaard in het ROY-data systeem (database voor schadeverzekeraars). Daarna komen ze te vervallen. Afhankelijk van je verzekeraar kun je ze wellicht overhevelen aan een familielid, zoals je partner.

Worden er gedurende het contract ook schadevrije jaren opgebouwd?

Bij Alphabet Private Lease bouw je geen schadevrije jaren op volgens het bonus-malussysteem. Wel kun je bij ons een schadeoverzicht opvragen. Dit doe je door een mail te sturen naar schade@alphabet.com. Hierop staan de niet-verhaalbare schades met de kosten en de oorzaak van de schade. Verzekeraars beoordelen zelf of je op basis van het schadeoverzicht premiekorting krijgt. Dit verschilt dus per verzekeraar.

Meer weten over Private Lease?

Bel ons (076) 579 38 88