Tegenwoordig is het niet meer zo dat een elektrische auto per definitie duurder is dan een conventionele brandstofauto. In Nederland wordt er aanschafbelasting (BPM) geheven op basis van de uitstoot en dus het verbruik van een auto. Hier hebben elektrische auto’s dus een voordeel t.a.v. benzine of dieselauto’s. Maar niet alleen de aanschafprijs is belangrijk, denk ook aan het noodzakelijke onderhoud wat bij een elektrische auto minder is. Dit komt onder andere omdat er minder draaiende delen in een elektrisch voertuig zitten.
Ook op het gebied van brandstofkosten verslaat de elektrische auto vaak de benzine of dieselauto. Hieronder een voorbeeld op basis van 10.000 km per jaar.
|
Opel Corsa 1.2 74 kW |
Opel e-Corsa |
Verbruik per 100 km |
6,48 |
16,90 |
Prijs per liter / kWh |
€ 1,99 |
€ 0,65 |
Verwachte brandstofkosten per jaar |
€ 1.290,- |
€ 1.100,- |
De overheid stimuleert elektrisch rijden op diverse manieren. Momenteel zijn er de volgende stimuleringsmaatregelen actief:
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren
Als consument kan je subsidie aanvragen voor het private leasen van een elektrische auto. De maandelijks te verkrijgen subsidie kan je met je DigiD aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) op vertoon van een getekende private leaseovereenkomst.
Voor 2023 zijn de subsidiebedragen voor elektrische personenauto’s die aan de voorwaarden voldoen:
De voorwaarden van de subsidieregeling zijn:
Wat ook nog goed is om te weten:
Wil je meer informatie over de geldende subsidieregeling, kijk dan hier: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp