De actieradius van een elektrische auto en jouw dagelijks gebruik

Doordat de accu's van elektrische auto's steeds beter worden, neemt de afstand die je op 1 acculading kunt rijden (de actieradius) verder toe. Om deze reden wordt elektrisch rijden voor steeds meer mensen een interessant alternatief voor een auto op benzine. Voor jezelf is het dan ook belangrijk om na te gaan of de actieradius van een elektrische auto geschikt is voor jouw dagelijks gebruik van een auto of wanneer je bijvoorbeeld met de auto op vakantie wilt gaan? Realiseer je hierbij wel dat het aantal kilometers dat je kunt afleggen in een elektrische auto in de praktijk vaak lager is dan de opgave van de fabrikant. Realiteit is zo'n 80% van de fabrieksopgave.

Het opladen van een elektrische auto

Net zoals dat je moet tanken bij een auto op benzine, moet je ook de accu van een elektrische auto opladen. Doordat de actieradius van een elektrische auto nu nog lager is, dan die van een benzine auto, zal je vaker gebruik gaan maken van een laadpunt in vergelijking met de periodieke bezoekjes aan het tankstation. Een laadpunt kan een openbaar laadpunt zijn, een snellaadstation langs de snelweg of een thuislaadpunt.

Overzicht laadpunten

Het opladen gaat gemakkelijk met een laadpas die je bij de auto kan bij bestellen. De kosten die je hebt gemaakt met jouw laadtransacties worden maandelijks gefactureerd door de leverancier van de laadpas.

Ons advies is om goed te bedenken hoe je de auto wilt gaan opladen, om zo verrassingen achteraf te voorkomen. 

Een vast bedrag per maand dat past binnen jouw budget

Past een elektrische auto bij jouw mobiliteitsbehoefte, dan is de volgende stap om na te gaan of het ook past binnen jouw budget. Wil je de auto kopen of financieren? En als financieren een optie is, heb je dan ook weleens nagedacht over Private Lease?

Ontdek hier of kopen of leasen interessanter is voor jou

Besluit je een elektrische auto te gaan private leasen, vergelijk dan diverse aanbieders met elkaar. Let hierbij niet alleen op de prijs per maand, maar vergelijk ook de voorwaarden en sluit je Private Lease contract af bij een betrouwbare leasemaatschappij. Met Private Lease sluit je immers een langdurig contract af voor meerdere jaren.

Wat kost het laden van je elektrische auto?

Als je wilt weten wat het nu precies kost om je elektrische auto op te laden dan moeten we eerst uitleggen wat een kiloWattuur (kWh) is. Een kWh is een eenheid van arbeid, oftewel een hoeveelheid energie. Laat je een elektrische auto met een 10 kW-motor een uur werken, dan heb je 10 kWh verbruikt. Eén kW komt overeen met 1,36 pk. De kosten van een kWh verschilt erg. Gemiddeld genomen kost op je werk laden meestal iets meer dan €0,10 per kWh. Als je thuis laadt dan ligt de prijs op zo’n €0,20. Voor openbaar laden ben je over het algemeen het meeste kwijt. De kosten hiervoor liggen rond de €0,35. Als je ongeveer 25.000 kilometer per jaar rijdt dan kost je elektrische auto gemiddeld rond de €30,- en €50,- per maand aan stroom.

De laadprijzen kunnen enorm verschillen. Het is daarom van belang dat je goed let op waar en hoe je laadt. Er heerst namelijk veel onduidelijkheid over de voorwaarden, tarieven en mogelijkheden. Je kunt voor onverwacht hoge kosten komen te staan. Zo kun je in sommige steden in Duitsland een euro per kWh meer betalen dan je gewend bent. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de oplaadtijd ook meetelt in het oplaadtarief. Er worden steeds meer laadpassen aangeboden met een vast tarief, ongeacht de plek waar je laadt. Dit is een goede optie als je op zoek bent naar transparantie en duidelijkheid vooraf.

Subsidie elektrische auto 2020

Vanuit de overheid wordt er op dit moment gewerkt aan een nieuwe subsidieregeling. Als alles volgens plan gaat dan kan je als consument vanaf 1 juli 2020 een subsidie aanvragen voor een private lease of aangeschaft elektrisch voertuig (EV). Voor een nieuwe elektrische auto is er dit jaar € 4.000,- beschikbaar, voor een gebruikte EV € 2.000,-.

De regeling zoals hierboven beschreven is op dit moment in ontwikkeling en nog niet definitief. In de maand maart 2020 vindt er een internetconsultatie plaats waarbij betrokken partijen nog hun inhoudelijke aan-/opmerkingen kunnen doorgeven. Per 1 mei wordt dan de publicatie van de definitieve subsidieregeling verwacht in de Staatscourant. Op dat moment zullen we ook meer informatie kunnen verschaffen rondom de regeling en lijst met EV’s die in aanmerking komen voor deze subsidie aanvraag.

De maandelijks te verkrijgen subsidie zal je middels je DigiD kunnen aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) op vertoon van een getekende private leaseovereenkomst. Het RVO beoordeeld deze aanvraag en zal de subsidie (mits alles correct is aangeleverd) maandelijks aan jou uitkeren. Hieronder een rekenvoorbeeld van wat een EV private leaseauto je per maand zou kosten inclusief de beoogde EV subsidie.

 

  2020

Leasetarief p/m

Renault Zoë

10.000km p/j

48 maanden
€459,-
Subsidie te ontvangen p/m (€4000,-/48 maanden) €83,33
Nieuw leasetarief incl. subsidie €375,67

Opheffing MRB-vrijstelling op nulemmisieauto’s vanaf 1 januari 2025

Volgens het Belastingplan 2020 wordt de korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s en plug-in hybrides vanaf 1 januari 2025 afgebouwd; hierdoor kan het termijnbedrag stijgen gedurende de looptijd van jouw leasecontract.

Aanbod elektrische private lease auto's

Bij Alphabet Private Lease heb je keuze uit meerdere elektrische auto's. Bekijk hier alle deals en bereken direct jouw maandtarief.

Meer weten over Private Lease?

Bel ons (076) 579 38 88